Joekel van een Eenhoorn siert het schoolplein
Zwincollege Oostburg, kunstwerk door leerlingen i.s.m. Rob Verwer en Meg Mercx

Eenhoornstad Oostburg heeft er een nieuwe mascotte bij. Op het schoolplein van het Zwin College staat nu een joekel van een eenhoorn. Gemaakt door derdejaars leerlingen.

Sheila van Doorsselaer
verslaggever

Een eenhoorn staat symbool voor zeldzaamheid. De bijna honderd vmbo-leerlingen zullen vast niet nóg een keer zo’n enorm fabeldier van 3,5 meter maken. Het kunstwerk werd gemaakt tijdens de lessen Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV) en de leerlingen werden geholpen door Meg Mercx en Rob Verwer van het Nijmeegse kunstenaarscollectief Kunst in de Aula. Voor de aula is de eenhoorn veels te groot. Het kunstwerk heeft een plekje op het schoolplein gekregen en zal er toch zeker de komende twintig jaar te bewonderen zijn.

Het gehoornde paard is gemaakt van Betonplex. De latjes zijn gezaagd van restanten alupanel, dat wordt onder meer gebruikt in de vliegtuigindustrie. De leerlingen moesten zelf de latjes opmeten, ze op maat zagen, verbuigen in de juiste vorm en ze aan de platen van betonplex spijkeren. ” En zo ontstond onder hun handen een uniek kunstwerk’, zegt Mercx. ” Zo staat er verder niet een in de hele wereld, dus het is echt zeldzaam”.

Zeldzaamheid, strijdlust en dapperheid

Eenhoorns staan ook voor strijdlust en dapperheid en ook dat typeert Oostburg. Door de eeuwen heen hebben oorlogen, plunderingen en overstromingen veel schade aangericht in Oostburg, maar de bewoners bouwden hun stad telkens weer terug op. ‘Oostburg Eenhoornstad’ kreeg pas echt bekendheid in 1952, na de plaatsing van het eenhoornbeeld van beeldhouwster Liesbeth Messer- Heijboer, aan het Eenhoornplatsoen. Zij werd weer geïnspireerd door herberg De Eenhoorn die daar ooit stond. En nu heeft de stad er dus een nieuw landmark bij.

Kunstcoördinator van het Zwin College, Sabijn Laterveer (ook CKV-docent), haalde Kunst in de Aula naar Oostburg. ,,Door de coronajaren hadden we wat budget over en daarmee wilde ik iets bijzonders doen. Dat is wel gelukt! De leerlingen hebben er flink wat werk aan gehad, soms moest het overnieuw, maar het resultaat is prachtig. Ze zijn echt wel heel trots wat ze hebben gemaakt.” Gekozen is voor een steigerende eenhoorn. ,,Mercx: ,,We wilden dat het beeld kracht uit zou stralen, vandaar dat we voor die pose kozen. Niet de makkelijkste pose, wel de mooiste.”

Door de coronaja­ren hadden we wat budget over en daarmee wilde ik iets bijzonders doen. Dat is wel gelukt!

Sabijn Laterveer, Kunstcoördinator Zwin College

De eenhoorn is al bijzonder aan de buitenkant, maar herbergt aan de binnenkant ook nog iets heel bijzonders. Het fabeldier is hol, maar heeft letterlijk een hart. In dit hart (van betonplex) hebben de leerlingen briefjes gestopt met daarop hun vurigste dromen en grootste wensen. Mercx: ,,Dus ook nog vele jaren later, als ze voorbij hun eenhoorn fietsen, weten de makers dat de eenhoorn hun dromen bewaakt. Iedere passant kan van de eenhoorn genieten, maar voor de leerlingen is het door die dromen en wensen héél persoonlijk.”

De leerlingen maakten de eenhoorn nog in het vorige schooljaar. De bijzondere lessen werden gegeven in maart. Toch duurde het daarna nog negen maanden voordat de eenhoorn uiteindelijk zijn plekje kreeg. Want ja, ambtelijke molens… Er bleek een vergunning nodig te zijn om het gevaarte te mogen plaatsen. Laterveer: ,,Daar hadden we even geen rekening mee gehouden, vandaar de vertraging. Maar nu staat hij er en hij is al van verre te zien.” Mercx stelt dat als de eenhoorn elk jaar even goed wordt nagekeken en netjes wordt onderhouden, hij minstens vijftien tot twintig jaar op het schoolplein kan staan. ,,Het hart kan desgewenst nog verder opgevuld worden met dromen en wensen van andere leerlingen. Of ze laten het zo. Dat mag natuurlijk ook.”

 

 

Scroll naar boven