BLOWIN’ IN THE WIND kunstinstallatie
Hoe is het met de vis op uw bordje? Hotel De Zeeuwse Stromen Renesse t/m jan. 2023

 

 

vergeten vissen – verloren vissen – illegaal vissen – gezonken vissen – gepocheerde vissen – verdwenen vissen – verschenen vissen – vermoorde vissen – vervuilde vissen – gesmoorde vissen – gestreste vissen – versteende vissen – verdroogde vissen – gebakken vissen – prehistorische vissen – gezonde vissen – vette vissen – noordelijke vissen – verdronken vissen – territoriaal vissen – zieke vissen – over vissen – maaltje vissen

Hoe is het met het visje op uw bordje?

Deze installatie, BLOWIN’ IN THE WIND, die naar consideratie vist is gecreëerd door het kunstenaarsduo Meg Mercx en Rob Verwer.

 

I. Duidelijke Landmark in de omgeving Op uitnodiging van Leo van Vliet, Hotel de Zeeuwse Stromen in Renesse is de installatie BLOWIN’ IN THE WIND naast het hotel opgebouwd op een duintop. Het bestaat uit een aantal blankhouten, licht geabstraheerde, monumentale beelden. Sommige zijn intact. Van anderen ligt er slechts een vin of een staartstuk. De koppen en graten tekenen zich als een licht lijnenspel tegen de contrasterende, natuurlijke achtergrond. De kleur wit is gekozen om de herkenbaarheid van de vis, het skelet en de graten zo realistisch mogelijk te verbeelden. Doordat het een groep skeletten betreft en door de buitenproportionele vormgeving lijkt het een ‘prehistorisch vissenkerkhof’ te zijn. De associatie met dood, uitsterven en overconsumptie hopen we hierdoor op te wekken. We willen dat het publiek even stilstaat bij het leven van het visje op het bord en de aangespoelde lijken aan een waterkant. Het grootste element wordt ca. 3m hoog, 2m breed en ca. 9 m lang. Het steunt met het eigen gewicht op de grond.

II. Cultuurhistorie Vis en visserij zijn onlosmakelijk verbonden met de Nederlandse geschiedenis  Vis en visserij stonden centraal op vele plaatsen in ons land.  Hele families leefden van de visserij. Wij willen de geschiedenis van dat verleden weer even in the picture zetten. Dit door hun overblijfselen terug te brengen naar een plek waar ze eens hoorden, als relicten van een verdwenen beschaving. Zijn ze ooit aangespoeld of door de tijd en wind blootgelegd? Zijn ze ooit opgegeten, uitgestorven of een (on)natuurlijke dood gestorven? Vragen die tevens doen nadenken over het huidige leven van DE VIS. Is dit kerkhof misschien het beeld van de toekomst?

III. Maatschappelijke relevantie, signaalfunctie

We are all victims of the violence that animals suffer… their liberation is also our liberation.George Bernard Shaw, Nobelprijswinnaar literatuur (1925), 1856-1950 Onze consumptie van vis is in de afgelopen 50 jaar verdubbeld. En die groeit nog steeds. 3 miljard mensen zijn afhankelijk van de visserij voor hun inkomsten en voedsel. Bijna een derde van alle onderzochte visbestanden zijn overbevist. Dat wil zeggen dat er meer vis wordt gevangen dan er weer bijkomt. Daarnaast wordt nog eens 60% van de visbestanden op een maximum bevist. Langdurige overbevissing zorgt ervoor dat soorten (lokaal) uitsterven. De negatieve impact door illegale en ongereguleerde visserij, zoals bijvoorbeeld met dynamiet en cyanide vissen, is bij deze alarmerende cijfers nog niet eens meegerekend. Het probleem is dus nog urgenter dan de huidige cijfers aangeven. Verder zijn bijvangst en spooknetten een groot probleem, omdat er miljoenen dieren in de visnetten en vislijnen belanden terwijl er niet eens op ze gevist wordt. Zij worden daardoor ‘per ongeluk’ gedood. Het gaat hier ook vaak om bedreigde dieren zoals haaien, zeeschildpadden, walvissen en dolfijnen (bron: WWF). Vis en plasticsoep: De mens heeft plastic uitgevonden en vissen lijden eronder. Ze krijgen het binnen, raken erin verstrikt of worden er ziek van. Het ecosysteem raakt verstoord. Een kwart van de vis die op de vismarkt verkocht wordt voor consumptie heeft plastic in hun verteringssysteem (bron: Plastic Soup Foundation). Vissen, hun levens worden zinloos en respectloos verspild. Hierover verhaalt deze installatie. Het hoopt gedachten, gesprekken en discussies in gang te zetten over respect voor dieren, voedsel en leefomgeving.

IV. Participatie van publiek Aan de geabstraheerde monumentale vis-skeletten hangen honderden verschillende afvalhouten latjes van ca. 10 x 2 cm aan dunne, naturelkleurige touwtjes. Ze klepperen in de wind. Dit maakt ritmische geluiden en vraagt daardoor de toeschouwer om attentie. Op sommige latjes staan woorden. Woorden die te maken hebben met associaties over het leven van vissen: nu & toen. Publiek heeft tijdens allerlei kunstroutes hier hun gedachten en ideeën over plasic soup opgeschreven. Het geluid, de touwen en de doorboorde houtjes van de installatie herinneren tevens aan het geklepper van de vissersnetten, masten en tuigage van boten in een haven. Zoals het ook ooit in diverse vissershavens  in Nederland klonk. Door stil te staan bij het lot & leven van ‘de vis’, hopen we het publiek actief te betrekken bij het behoud van vissoorten, respect voor het milieu en groei van leven in de oceaan.

V. Materiaal zoveel mogelijk recyclen of recyclebaar. Voor de installatie BLOWIN’ IN THE WIND wordt het meeste hout en materiaal dat Rob Verwer en ik gebruiken hergebruikt, of het is reeds gerecycled. Ook proberen we kunststof en kunststofproducten te mijden.

Scroll naar boven